Учителската стачка – it’s `bout time.

Ще стане близо десетилетие, откакто минах през месомелачката на системата, наречена „средното школо“, но все още поддържам пряка връзка и имам наблюдения.

Това, което става сега е само един от първите епизоди на една голяма и неизбежна промяна може би за целия 21-ви век. Ако не се изтрепем в нова глобална война това столетие, хората ще общуват и ще се учат по нов начин, самата идея за училището като институция вероятно ще търпи коренна метаморфоза.

Инерцията в системата все още е много голяма и има прекалено много наредени залози, за да се направи нещо сериозно.
Още когато свърших, се заговори за задължителни матури и други глупости, отдавна известни и въведени в цивилизования свят.
Вече 10 години още не могат да ги въведат, както е тръгнало, няма да успеят и това десетилетие…

Аз се радвах, че се измъкнах от школото, защото успях да взема и запазя положителните неща, а с лошите се борих, колкото мога. Учител можеш да си по призвание, не по паспорт.

Исканията на учителите считам, че са напълно основателни, срещу тях се води финна манипулираща война от доста страни.

Хвърлянето на цифрите – ЦЕЛИ 100% увеличение, как не ги е срам – са относителните, а не реалните. Човек не може да развива просветна дейност, ако не може да съществува.

Защо не си спомним за протестите на шофьорите в София, че и в Пловдив и Варна? Защото бяха навреме потушени, а загубите от тяхните евентуални протестни действия щяха да са веднага парализиращи за икономиката.

А загубите от учителския „труд“ едва сега, последните години започваме да ги усещаме…
Самото понятие за „качество“ на преподаването също е бутафорно и хвърляно в очите на тълпата – защото не може да бъде ОБЕКТИВНО гарантирано при текущата система. Не се гледа с добро око на професията, а като недостойна, и съответно все по-малко свестни млади люде се заемат с нея. Сами разбирате с каква паплач се допълват липсващите бройки.

Просветленият човек е свободен човек. Ограниченият такъв става все по-ограничен.

Тези дни в Интернет се появи запис от „Последната Лекция“ на терминално болен професор, известен с приноса си за виртуализацията и опосредствяването на компютрите и драмата, както и много други свързани с тях неща. Връщайки се назад в спомените си, то си спомня какво са го посъветвали, когато е трябвало да избира свое поприще в съзнателния си живот:

„Синко, от теб ще излезе много добър продавач в коя да е област на бизнеса, но може би най-добре е да се заемеш да реализираш най-ценното : образование и просвета на другите….“
Помислете кои учители могат и печелят от уменията си в България – които дават уроци на частно, за реални резултати, имащи значение в бъдеще.
Слава богу, не съм давал така пари, имал съм акъл да се оправям сам, но някои учители са ми били силно възпиращ фактор да възприема даден предмет или да ми харесва. И сега съжалявам, например, за географията по принцип.
Такива „учители“ нямат бъдеще в системата.
но вместо да се помисли и работи генерално за промяна, патканите в министерствата и синдикатите се чудят какво да измислят.

В един друг форум добре беше казано, че и родители и учители имат определени задачи във възпитанието на израстващите, но ако не си свършат едните и другите работата, резултатите ще са страховити, но по-късно.

Така че тези, които все още им се налага да ходят на школо, нека се замислят как могат по-добре да си запълнят времето в стачката, защото имат шанса да си ИЗБЕРАТ какво да научат и най-вече имат ДОСТЪП до материята, какъвто НИКОЙ до края на предния век не е имал.

А личното ми мнение е, че с АЗИС и тям подобни, това няма да стане. Но за много ще е вече късно…

Министъра на образованието сега иска всеки ден да му се рапортува кой стачкува и кой козирува, включително до това дали е свирен химна по-късно от 9 сутринта, явно с идеята да замазва очите на хората и да отвее още някое школо, последно е бастисал по поръчка една вечерна гимназия из провинцията. Така се получават много смешни разнобои – според едни са стачкували 10%, според други – над 80% … Познайте на кого ще повярвам – на този ,който пише механично и рапортува, пардон, козирува, или който се предполага да е сред хората (поне до края на акцията)? В едно предаване на Милен Цветков, представител-математик на учителите отговори много достойно на непрестанните нападки на Миленчо от рода на „еми айде първо да ви съкратим наполовина и тогава да ви увеличат заплатите“ с кротките сухи факти, че в системата НЕ ДОСТИГАТ над 4000 кадри, а те тръгнали да говорят за съкращения. И понеже стана резил кой не си е направил домашното, М. Цветков просто каза „а сега, рекламите…..“

Дано учителите удържат и стачка да има – за да е резилът ни като страна пълен пред света. Скоро чакаме репортажите от Евронюз и CNN.

И дано не се окажем по информационната магистрала на 21-ви век в най-забутаната отбивка за към третите страни с килийните училища и религиозните покриви, защото там държавата наистина няма пари да инвестира в ПРОСВЕТЛЕНИЕТО на поданиците си, а само религиозните школи и фундаменталисти могат да извлекат някаква полза от тези забравени души и дават пари за това…

Живеем в интересни времена, проклети

Advertisements

The URI to TrackBack this entry is: https://semdd.wordpress.com/2007/09/24/%d0%a3%d1%87%d0%b8%d1%82%d0%b5%d0%bb%d1%81%d0%ba%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%87%d0%ba%d0%b0-its-bout-time/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentВашият коментар

  1. Браво!


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: